Północny Punkt Widzenia

Biathlon, studia i życie w Norwegii według Człowieka Północy...

To jeszcze nie koniec

Spotkałem się kiedyś z pięknym stwierdzeniem: "wychowałem się na legendzie Bjoerndalena i trudno będzie się przyzwyczaić do jego braku". Tak mógł wyglądać początek posta na temat końca epoki Ole Einara Bjoerndalena, który miał niechybnie nastąpić z końcem tego sezonu. Tymczasem król sprawił dziś bardzo miłą niespodziankę wszystkim swoim fanom, w tym także i mnie. Wszelkie podsumowania jego wspaniałej kariery możemy zostawić na później. OEB ma bowiem zamiar zakończyć swoje starty na Mistrzostwach Świata w Oslo Holmenkollen w 2016 roku. Dwa lata to długo, biorąc pod uwagę jego wiek, więc już teraz pojawiły się pytania, czy do tego czasu uda mu się utrzymać formę. Szczerze wierzę, że tak, a nawet jestem o tym przekonany. W końcu to legenda biathlonu i niech trwa jak najdłużej. Zaczynam mieć wrażenie, że rzeczywiście "Bjoerndalen" = "biathlon". Ole Einarowi nie zabraknie na pewno motywacji, bo jak sam napisał w specjalnym oświadczeniu, robi to, co kocha i ciągle jest spragniony kolejnych startów. Pięknie to wszystko opisał na swoim profilu facebookowym:
"Dear biathlon friends, my career will continue! 
Before this season I was sure that this was my last season as a top biathlon athlete. My plan was to retire, and to start a new life and career. But during the start of the season I got this sneaking feeling that I was hungry for more. The problem was that I could not let my thoughts drift away before and during the Olympics. I felt that I had to stick to my plan, and stay focused. But after coming home from Sochi, full of energy and inspiration, I have been discussing with my team if I should reconsider my decision. Our conclusion is that I will continue my career until the World Championships in Oslo 2016! 
I am now looking forward to finish the season with 3 great World Cup competitions in Pokljuka, Kontiolahti and Holmenkollen, and then start the summer training for next season. 
It feels great to have made this important decision, and I am really looking forward to the next 2 years, since I love my sport and my life as a biathlon athlete! 
Biathlon greetings from Ole Einar"
Trochę więcej przemyśleń zawarł po norwesku, opisując powody, dla których postanowił przedłużyć swoją karierę:
"OL i Sotsji er over, og jeg har kommet tilbake til Østerrike, hvor jeg den siste uken har trent, slappet av og tenkt på fremtiden. Jeg nådde mine høye mål i Sotsji, og er ekstremt fornøyd med det. Det var både rått og uvirkelig å oppleve å komme så sterkt tilbake etter flere år med motgang. 
Før denne sesongen bestemte jeg meg for at dette skulle være min siste i internasjonal skiskyting, blant annet fordi det føltes riktig å gi seg i en alder av 40 år, og fordi det har vært krevende for meg å nå toppnivået i verdenscupen. 
De siste tre årene har jeg ikke vært dyktig nok fysisk og mentalt til å holde det nødvendige nivået. Skal du være i verdenstoppen må alt fungere optimalt, og jeg har hatt skader, sykdom og private utfordringer som har vært krevende. Disse utfordringene har bidratt til at det har vært vanskelig å prestere på det nivået jeg har ønsket. Jeg har rett og slett ikke vært god nok. Men årets sesong har blitt noe helt annet, og bedre enn jeg kunne drømme om. Det er jeg takknemlig for. 
Da jeg før jul begynte å se at det kunne gå rett vei, var det viktig for meg å holde meg til planen om at dette skulle være min avslutningssesong, for at jeg ikke skulle begynne å drifte i fokuset mitt i forberedelsene til OL, og underveis i Sotsji. Derfor har både hodet mitt, og all kommunikasjon, vært rettet mot at jeg skulle gi meg i april i år. 
Etter å ha kommet hjem fra Sotsji med gledelige resultater, og fått OL-erfaringene litt i perspektiv, satte jeg meg ned sammen med teamet mitt, og diskuterte ”hva nå?”. Skulle jeg holde meg til den opprinnelige planen, og legge opp, eller viste OL-prestasjonene at jeg også i fremtiden kan hevde meg i toppen? Den indre drivkraften min er jo fremdeles sterk, og det jeg har erfart det siste året, er læring som jeg ikke har vært i nærheten av i hele karrieren min. 
På grunn av min iver etter å utvikle meg videre og strekke meg mot nye mål, har jeg, gjennom mange samtaler med teamet mitt, bestemt meg for at jeg vil fortsette karrieren, og gå for VM i Holmenkollen i 2016! Jeg har oppriktig tro på at jeg kan prestere på høyt nivå i to år til, og mener at VM på hjemmebane vil bli et bedre og riktigere punktum for meg enn å legge opp nå. 
Allerede nå ser jeg fram til å starte opptreninga for en ny sesong, men først gleder jeg meg til årets tre siste verdenscuprunder, med avslutning i Holmenkollen. 
Det kjennes behagelig og riktig å ha tatt denne beslutningen. Jeg gleder meg skikkelig til de to neste årene, for jeg elsker jo det jeg holder på med!
Skiskytterhilsen fra Ole Einar"
I rzeczywiście: "hva nå?", czyli co teraz? Pozostały nam jeszcze zawody Pucharu Świata w Pokljuce, Kontiolahti i Oslo oraz cały kolejny sezon emocji związanych ze startami Bjoerndalena. Trochę ciężko wyrwać się z niedawnej nostalgii, która zawsze w głowie pozostawiała myśl: "już tylko dni pozostały do końca jego kariery". Ale to sama przyjemność w porównaniu do oswajania się z pustką, jaką OEB by pozostawił. Teraz już tylko trzeba rezerwować bilety na biathlonowe Mistrzostwa Świata w Oslo 2016 i uczestniczyć w tym niezwykłym wydarzeniu, jakim będą ostatnie biegi króla. Tak więc: Tusen takk Ole! På gjensyn i Holmenkollen.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz